Le modèle " Vase du roi " ou " Vase du Roi guirlande ", Manufacture de Sèvres (18e siècle)
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Le modèle " Vase du roi " ou " Vase du Roi guirlande ", Manufacture de Sèvres (18e siècle)
Une prochaine mise en vente aux enchères d'un de ces modèles prestigieux et rares me donne l'occasion de vous présenter ici cette...
PAIRE DE VASES EN PORCELAINE DURE DE SÈVRES DU XVIIIE SIÈCLE NOMMÉS VASES DU ROY À FESTONS ET FLEURS OU VASES DU ROY GUIRLANDE
VERS 1777
MARQUÉS EN ROUGE LL ENTRELACÉS ET COURONNÉS, MARQUES DES DOREURS CHAUVAUX JEUNE ET DECAMBOS,
MARQUE D’INVENTAIRE XI EN ROUGE SOUS UNE BASE
La panse de forme globulaire, le col cintré et cannelé, le piédouche à cannelures en spirale reposant sur une base carrée, les cannelures ornées de branches feuillagées, l’épaulement souligné d’une frise de feuilles d’acanthe en relief à fond or, la panse décorée de guirlandes de roses en relief suspendues peintes en or jaune, de deux médaillons ovales à fond lustré burgos orné d’un trophée militaire en or et branches de lys en relief peintes en or vert, restauration à un piédouche, restaurations à plusieurs angles des bases
H.: 35 cm. (14 in.) et 34 cm. (13 ¾ in.)
Provenance :
Probablement la paire de vases du Roy guirlande offerte par Louis XVI à Joseph II, Empereur d’Autriche en mai 1777.
The Collection of Bill and Edith Wilson, New York, acquis par Dalva Brothers en 1967.
Présentation au catalogue :
Le modèle du Vase du Roy, également nommé Vase du Roy guirlande, vase du Roy rond, ou vase du Roy à festons et fleurs, est sans doute réalisé en 1774 pour célébrer l’accession au trône de France du jeune Louis XVI, comme l’indique son nom et la présence de fleurs de lys.
La forme du Vase du Roy a pour source une gravure publiée par Pierre-Elisabeth de Fontanieu (c.1730-1784), intendant et contrôleur général des meubles de la Couronne dans son recueil de gravures intitulé Collection de Vases inventés et dessinés par Mr de Fontanieu, paru en 1770. Les branches de lys sont inspirées du décor d’un vase figurant sur une autre gravure du même recueil .
En juillet 1775, les registres des travaux des repareurs de la manufacture mentionnent plusieurs vases de cette forme en cours de réalisation. Le roi Louis XVI achète le premier exemplaire en 1775 à 720 livres en garniture avec une paire de vases ferré. Madame Adélaïde fait l’acquisition en 1776 d’un vase du Roy à 600 livres avec deux vases cygnes. Enfin, le 30 avril 1777, le ministre des Affaires étrangère, Charles Gravier, comte de Vergennes, reçoit de la manufacture 2 Vases du Roy Guirlandes à 600 livres chaque, destinés à figurer parmi les porcelaines que Louis XVI offre en présent au frère de Marie-Antoinette, Joseph II.
Portrait de Joseph II
Jean-Etienne Liotard
Pastel sur papier, 1778
Inscription : ‘Joseph II Empereur des Romains, Roi d'Hongrie et de Bohème, fils ainé de Marie Therése et de François 2 en 1776-7.
Esquisse d'après nature par J.Et. Liotard’
Image : Rijksmuseum
L’Empereur d’Autriche, Joseph II, avait organisé de rendre visite au Dauphin et à la Dauphine en 1774, mais la mort de Louis XV avait retardé ce projet. Ce n’est qu’en mai 1777 que Joseph II rencontre le couple royal à Versailles sous le nom de comte de Falkenstein.
Louis XVI offre à son beau-frère un présent de porcelaine de Sèvres comprenant un important service à fond vert, fleurs et fruits, deux pots à oille et deux terrines épis en or, un vase gobelet riche en or, deux vases à têtes de boucs, deux vases Bachelier 1e grandeur et les deux vases du Roy Guirlande.
Ce présent, d’un montant total de 43.764 livres est ensuite délivré au comte Mercy d’Argenteau, ambassadeur de France à Vienne afin qu’il le présente au nom de Sa Majesté à l’Empereur, Cte de Falkenstein. Les terrines et les vases Bachelier, toujours aujourd’hui conservés au Palais de Hofburg, sont également, comme nos vases, décorés en or sur le fond blanc.
Seuls cinq autres vases de cette même forme sont aujourd’hui connus. Aucun de ces vases ne possède de couvercle. Malgré la présence d’un couvercle sur le modèle en plâtre conservé à la manufacture de Sèvres, Rosalind Savill suggère que le vase du Roy n’en était pas pourvu.
Un vase à fond blanc décoré en or, les médaillons à fond or et non burgos, est conservé à Uppark, Angleterre, un vase à fond beau bleu décoré de fleurs est conservé à la Wallace Collection, en garniture avec une paire de vases Adélaïde aujourd’hui à Harewood House, Angleterre. Cette garniture est probablement achetée par Madame Adélaïde en 1777. Un vase à fond bleu céleste décoré de trophées, est conservé à la Hungtington Library, San Marino, Californie, U.S.A.
Enfin, une autre paire de vases du Roy à fond beau bleu décorés de trophées, datés 1776 est au musée national de Céramique de Sèvres, également candidats comme ayant figuré parmi les présents de Louis XVI à Joseph II.
* Source et infos complémentaires : Christie's Paris - Auction Dalva Brothers II (23 novembre 2021)
PAIRE DE VASES EN PORCELAINE DURE DE SÈVRES DU XVIIIE SIÈCLE NOMMÉS VASES DU ROY À FESTONS ET FLEURS OU VASES DU ROY GUIRLANDE
VERS 1777
MARQUÉS EN ROUGE LL ENTRELACÉS ET COURONNÉS, MARQUES DES DOREURS CHAUVAUX JEUNE ET DECAMBOS,
MARQUE D’INVENTAIRE XI EN ROUGE SOUS UNE BASE
La panse de forme globulaire, le col cintré et cannelé, le piédouche à cannelures en spirale reposant sur une base carrée, les cannelures ornées de branches feuillagées, l’épaulement souligné d’une frise de feuilles d’acanthe en relief à fond or, la panse décorée de guirlandes de roses en relief suspendues peintes en or jaune, de deux médaillons ovales à fond lustré burgos orné d’un trophée militaire en or et branches de lys en relief peintes en or vert, restauration à un piédouche, restaurations à plusieurs angles des bases
H.: 35 cm. (14 in.) et 34 cm. (13 ¾ in.)
Provenance :
Probablement la paire de vases du Roy guirlande offerte par Louis XVI à Joseph II, Empereur d’Autriche en mai 1777.
The Collection of Bill and Edith Wilson, New York, acquis par Dalva Brothers en 1967.
Présentation au catalogue :
Le modèle du Vase du Roy, également nommé Vase du Roy guirlande, vase du Roy rond, ou vase du Roy à festons et fleurs, est sans doute réalisé en 1774 pour célébrer l’accession au trône de France du jeune Louis XVI, comme l’indique son nom et la présence de fleurs de lys.
La forme du Vase du Roy a pour source une gravure publiée par Pierre-Elisabeth de Fontanieu (c.1730-1784), intendant et contrôleur général des meubles de la Couronne dans son recueil de gravures intitulé Collection de Vases inventés et dessinés par Mr de Fontanieu, paru en 1770. Les branches de lys sont inspirées du décor d’un vase figurant sur une autre gravure du même recueil .
En juillet 1775, les registres des travaux des repareurs de la manufacture mentionnent plusieurs vases de cette forme en cours de réalisation. Le roi Louis XVI achète le premier exemplaire en 1775 à 720 livres en garniture avec une paire de vases ferré. Madame Adélaïde fait l’acquisition en 1776 d’un vase du Roy à 600 livres avec deux vases cygnes. Enfin, le 30 avril 1777, le ministre des Affaires étrangère, Charles Gravier, comte de Vergennes, reçoit de la manufacture 2 Vases du Roy Guirlandes à 600 livres chaque, destinés à figurer parmi les porcelaines que Louis XVI offre en présent au frère de Marie-Antoinette, Joseph II.
Portrait de Joseph II
Jean-Etienne Liotard
Pastel sur papier, 1778
Inscription : ‘Joseph II Empereur des Romains, Roi d'Hongrie et de Bohème, fils ainé de Marie Therése et de François 2 en 1776-7.
Esquisse d'après nature par J.Et. Liotard’
Image : Rijksmuseum
L’Empereur d’Autriche, Joseph II, avait organisé de rendre visite au Dauphin et à la Dauphine en 1774, mais la mort de Louis XV avait retardé ce projet. Ce n’est qu’en mai 1777 que Joseph II rencontre le couple royal à Versailles sous le nom de comte de Falkenstein.
Louis XVI offre à son beau-frère un présent de porcelaine de Sèvres comprenant un important service à fond vert, fleurs et fruits, deux pots à oille et deux terrines épis en or, un vase gobelet riche en or, deux vases à têtes de boucs, deux vases Bachelier 1e grandeur et les deux vases du Roy Guirlande.
Ce présent, d’un montant total de 43.764 livres est ensuite délivré au comte Mercy d’Argenteau, ambassadeur de France à Vienne afin qu’il le présente au nom de Sa Majesté à l’Empereur, Cte de Falkenstein. Les terrines et les vases Bachelier, toujours aujourd’hui conservés au Palais de Hofburg, sont également, comme nos vases, décorés en or sur le fond blanc.
Seuls cinq autres vases de cette même forme sont aujourd’hui connus. Aucun de ces vases ne possède de couvercle. Malgré la présence d’un couvercle sur le modèle en plâtre conservé à la manufacture de Sèvres, Rosalind Savill suggère que le vase du Roy n’en était pas pourvu.
Un vase à fond blanc décoré en or, les médaillons à fond or et non burgos, est conservé à Uppark, Angleterre, un vase à fond beau bleu décoré de fleurs est conservé à la Wallace Collection, en garniture avec une paire de vases Adélaïde aujourd’hui à Harewood House, Angleterre. Cette garniture est probablement achetée par Madame Adélaïde en 1777. Un vase à fond bleu céleste décoré de trophées, est conservé à la Hungtington Library, San Marino, Californie, U.S.A.
Enfin, une autre paire de vases du Roy à fond beau bleu décorés de trophées, datés 1776 est au musée national de Céramique de Sèvres, également candidats comme ayant figuré parmi les présents de Louis XVI à Joseph II.
* Source et infos complémentaires : Christie's Paris - Auction Dalva Brothers II (23 novembre 2021)
La nuit, la neige- Messages : 18138
Date d'inscription : 21/12/2013
Re: Le modèle " Vase du roi " ou " Vase du Roi guirlande ", Manufacture de Sèvres (18e siècle)
Et voici quelques autres vases du même modèle, évoqués dans le descriptif ci-dessus.
Vase 'du roi'
France, Manufacture de Sèvres, c. 1776
Probably Jean-Jacques Pierre (born 1745 - 1746), Painter ; Probably Jean-Pierre Boulanger (1722 - 1785), Gilder
Soft-paste porcelain and gilt-bronze, painted and gilded
Object size : 34.1 x 23.4 cm
Image : The Wallace Collection
Provenance : Possibly Madame Adélaïde, 1777. Ellis Ellis sale, Christie's, 8 June 1859, no. 29; Wallace, for Richard Seymour-Conway, 4th Marquess of Hertford.
Présentation du musée :
The intricate flower garlands of this intricate vase are probably inspired by a similar design from Pierre-Elisabeth Fontanieu’s 'Collection de vases' of 1770. Here, they are entirely covered in gilding which gives the piece a wonderfully rich appearance. Interspersed lily branches reflect the fact that this model was introduced to mark the coronation of Louis XVI in 1775, as the 'fleur de lys' was the symbol of the Bourbon monarchy.
A pair of 'vases Adélaïde’ with matching decoration, now at Harewood House in Yorkshire, reveals that this 'vase du roi’ was the centrepiece of a garniture, painted by Jean-Jacques Pierre (op. 1763-1800) and gilded by Jean-Pierre Boulanger (op. 1754-1785). Certainly a design fit for royalty, the garniture was possibly owned by Louis XV’s daughter Madame Adélaïde.
Blue du roi flower vase
Sèvres Porcelain Factory, 1776
Soft-Paste Porcelain, Painted with enamels, Gilded
Object dimensions 20.5 x 13.5 x 3.0 cm
A blue du roi flower vase with gilded swags on neck and three legs resting on a triangular plinth. This vase type is named 'Adéläide' after Madame Adéläide, an illegitimate daughter of Louis XV .
Originally part of a garniture of three, this piece has been painted with floral images by Jean-Jacques Pierre and gilded in a 'oeil de partridge' or 'partridge's eye' pattern. The gilding is attributed to Boulanger.
Vase du roi
Sèvres Porcelain Manufactory, 1776
Gilt, Hard paste porcelain
360 mm (Height)
Collection Uppark House and Garden, West Sussex (Accredited Museum)
Image : Uppark /National Trust / Andrew Fetherston
Vase
Sevres Porcelain Manufactory
ca 1775
soft-paste porcelain, overglaze turquoise-blue ground color, polychrome enamel decoration, gilding
Dimensions : 34.3 x 22.9 x 22.9 cm
Image : 2021 The Huntington Library, Art Museum and Botanical Gardens
Description :
The distinguishing features of this ornamental, baluster-shaped vase are the floral garlands molded in high relief that surround the widest section of the vase, the sprays of lilies also molded in high relief flanking the oval medallions on both sides of the vase, and the turquoise-blue (bleu céleste) ground color. Relief work and gilding of such complexity would have been entrusted to only the best répareurs and gilders, and turquoise-blue was one of the most expensive ground colors at Sèvres. The ground color on the body of this vase was originally further embellished with gilding of a combined caillouté and vermiculé pattern, traces of which can still be seen on the surface. The two oval medallions are painted with pastoral trophies-a quaver, thyrsus, flaming torch, shepherd's crook, and vines with berries on one; and a lyre, horn, book of open sheet music, laurel wreath, and vines with flowers on the other.
The title for this vase indicates that the model was made in honor of the king, with prominent use of the lilies or fleurs-de-lys that were associated with the French royal family. Savill has fully documented the history of the shape, noting that vases "du roi" with lilies were first recorded in 1773 and that the model may have been altered following Louis XVI's accession in 1774, retaining the lilies and the title.
She also suggests that the form may have been influenced by Pierre-Elisabeth de Fontanieu's Collection de vases of 1770. One of the engravings illustrated in the suite shows a vase that is close in shape to the vase du roi. Two other designs from the suite illustrate vases with similar decorative details to those found on the vase du roi: one vase with sprays of lilies flanking an oval medallion that is framed by a garland of flowers, and another vase with a similar arrangement of crossed branches on the front with a heavy floral garland encircling the middle. Although these designs were not originally intended to be made in porcelain, but rather for materials such as ivory that were turned on a lathe, it seems that the designers at Sèvres drew inspiration from a number of these prints when producing their own neoclassical shapes.
Vases of this model were made in one size in both soft- and hard-paste porcelain. A plaster model of this same shape exists at the Sèvres manufactory archives, as does a drawing showing the silhouette of the shape. The plaster model has a domed lid; nevertheless, it seems that the form may not have been intended to have a lid. None was indicated on the drawing and no surviving example has one. Neither the model nor the drawing has a square plinth, suggesting that one was added only at the time of production to provide greater stability for the vase.
An example of this same shape with an overglaze blue (beau bleu) ground overlaid with circles of gilded dots and painted in the medallions with flowers and fruit is at the Wallace Collection, London. In addition to the Huntington and Wallace examples, only a few other surviving examples are known: a pair dated 1776 in soft paste with blue grounds and trophy medallions at the Musée national de Céramique, Sèvres; a single undated vase in hard paste with a white ground and gilding at Uppark House in Sussex; and an undated pair in hard paste with a white ground, gilding, and military trophies on the market in New York.
The model appears in the sales records at Sèvres from 1775 to 1777, usually costing 600 livres, with one example for 720 livres. Louis XVI purchased a vase "du Roy" for 720 livres in 1775 (possibly with a pair of vases ferrés).
This may refer to the vase du roi now at The Huntington, as it is the only known surviving example with the more expensive turquoise-blue ground color.
Et pour les collections françaises, comme d'habitude les images en accès libre de moins bonne qualité...
Deux vases à forme dite "la cote du roi"
Manufacture de Sèvres, 18e siècle
Décor de guirlandes, de branches fleuries et de médaillons de trophées en relief
Image : RMN-Grand Palais (Sèvres - Manufacture et musée nationaux) / Martine Beck-Coppola
RMN-Grand Palais (Sèvres - Manufacture et musée nationaux) / Tony Querrec
RMN-Grand Palais (Sèvres - Manufacture et musée nationaux) / Tony Querrec
Vase 'du roi'
France, Manufacture de Sèvres, c. 1776
Probably Jean-Jacques Pierre (born 1745 - 1746), Painter ; Probably Jean-Pierre Boulanger (1722 - 1785), Gilder
Soft-paste porcelain and gilt-bronze, painted and gilded
Object size : 34.1 x 23.4 cm
Image : The Wallace Collection
Provenance : Possibly Madame Adélaïde, 1777. Ellis Ellis sale, Christie's, 8 June 1859, no. 29; Wallace, for Richard Seymour-Conway, 4th Marquess of Hertford.
Présentation du musée :
The intricate flower garlands of this intricate vase are probably inspired by a similar design from Pierre-Elisabeth Fontanieu’s 'Collection de vases' of 1770. Here, they are entirely covered in gilding which gives the piece a wonderfully rich appearance. Interspersed lily branches reflect the fact that this model was introduced to mark the coronation of Louis XVI in 1775, as the 'fleur de lys' was the symbol of the Bourbon monarchy.
A pair of 'vases Adélaïde’ with matching decoration, now at Harewood House in Yorkshire, reveals that this 'vase du roi’ was the centrepiece of a garniture, painted by Jean-Jacques Pierre (op. 1763-1800) and gilded by Jean-Pierre Boulanger (op. 1754-1785). Certainly a design fit for royalty, the garniture was possibly owned by Louis XV’s daughter Madame Adélaïde.
Blue du roi flower vase
Sèvres Porcelain Factory, 1776
Soft-Paste Porcelain, Painted with enamels, Gilded
Object dimensions 20.5 x 13.5 x 3.0 cm
A blue du roi flower vase with gilded swags on neck and three legs resting on a triangular plinth. This vase type is named 'Adéläide' after Madame Adéläide, an illegitimate daughter of Louis XV .
Originally part of a garniture of three, this piece has been painted with floral images by Jean-Jacques Pierre and gilded in a 'oeil de partridge' or 'partridge's eye' pattern. The gilding is attributed to Boulanger.
Vase du roi
Sèvres Porcelain Manufactory, 1776
Gilt, Hard paste porcelain
360 mm (Height)
Collection Uppark House and Garden, West Sussex (Accredited Museum)
Image : Uppark /National Trust / Andrew Fetherston
Vase
Sevres Porcelain Manufactory
ca 1775
soft-paste porcelain, overglaze turquoise-blue ground color, polychrome enamel decoration, gilding
Dimensions : 34.3 x 22.9 x 22.9 cm
Image : 2021 The Huntington Library, Art Museum and Botanical Gardens
Description :
The distinguishing features of this ornamental, baluster-shaped vase are the floral garlands molded in high relief that surround the widest section of the vase, the sprays of lilies also molded in high relief flanking the oval medallions on both sides of the vase, and the turquoise-blue (bleu céleste) ground color. Relief work and gilding of such complexity would have been entrusted to only the best répareurs and gilders, and turquoise-blue was one of the most expensive ground colors at Sèvres. The ground color on the body of this vase was originally further embellished with gilding of a combined caillouté and vermiculé pattern, traces of which can still be seen on the surface. The two oval medallions are painted with pastoral trophies-a quaver, thyrsus, flaming torch, shepherd's crook, and vines with berries on one; and a lyre, horn, book of open sheet music, laurel wreath, and vines with flowers on the other.
The title for this vase indicates that the model was made in honor of the king, with prominent use of the lilies or fleurs-de-lys that were associated with the French royal family. Savill has fully documented the history of the shape, noting that vases "du roi" with lilies were first recorded in 1773 and that the model may have been altered following Louis XVI's accession in 1774, retaining the lilies and the title.
She also suggests that the form may have been influenced by Pierre-Elisabeth de Fontanieu's Collection de vases of 1770. One of the engravings illustrated in the suite shows a vase that is close in shape to the vase du roi. Two other designs from the suite illustrate vases with similar decorative details to those found on the vase du roi: one vase with sprays of lilies flanking an oval medallion that is framed by a garland of flowers, and another vase with a similar arrangement of crossed branches on the front with a heavy floral garland encircling the middle. Although these designs were not originally intended to be made in porcelain, but rather for materials such as ivory that were turned on a lathe, it seems that the designers at Sèvres drew inspiration from a number of these prints when producing their own neoclassical shapes.
Vases of this model were made in one size in both soft- and hard-paste porcelain. A plaster model of this same shape exists at the Sèvres manufactory archives, as does a drawing showing the silhouette of the shape. The plaster model has a domed lid; nevertheless, it seems that the form may not have been intended to have a lid. None was indicated on the drawing and no surviving example has one. Neither the model nor the drawing has a square plinth, suggesting that one was added only at the time of production to provide greater stability for the vase.
An example of this same shape with an overglaze blue (beau bleu) ground overlaid with circles of gilded dots and painted in the medallions with flowers and fruit is at the Wallace Collection, London. In addition to the Huntington and Wallace examples, only a few other surviving examples are known: a pair dated 1776 in soft paste with blue grounds and trophy medallions at the Musée national de Céramique, Sèvres; a single undated vase in hard paste with a white ground and gilding at Uppark House in Sussex; and an undated pair in hard paste with a white ground, gilding, and military trophies on the market in New York.
The model appears in the sales records at Sèvres from 1775 to 1777, usually costing 600 livres, with one example for 720 livres. Louis XVI purchased a vase "du Roy" for 720 livres in 1775 (possibly with a pair of vases ferrés).
This may refer to the vase du roi now at The Huntington, as it is the only known surviving example with the more expensive turquoise-blue ground color.
Et pour les collections françaises, comme d'habitude les images en accès libre de moins bonne qualité...
Deux vases à forme dite "la cote du roi"
Manufacture de Sèvres, 18e siècle
Décor de guirlandes, de branches fleuries et de médaillons de trophées en relief
Image : RMN-Grand Palais (Sèvres - Manufacture et musée nationaux) / Martine Beck-Coppola
RMN-Grand Palais (Sèvres - Manufacture et musée nationaux) / Tony Querrec
RMN-Grand Palais (Sèvres - Manufacture et musée nationaux) / Tony Querrec
La nuit, la neige- Messages : 18138
Date d'inscription : 21/12/2013
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