Ventes aux enchères 2019
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Comte d'Hézècques
Mme de Sabran
Gouverneur Morris
Dominique Poulin
Marie-Jeanne
MARIE ANTOINETTE
Lucius
hastur
Vicq d Azir
Monsieur de Coco
La nuit, la neige
Comtesse Diane
Trianon
17 participants
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Vente Christie's New York : Maharajas & Mughal Magnificence
Comment compléter ce sujet ??
Cette vente - exceptionnelle - affiche au compteur un catalogue de 580 pages pour 488 lots !!!
Sale overview
Feast your eyes on an unparalleled collection of Mughal jewels, European-Indian hybrid designs and 20th-Century creations by leading Jewellery houses.
Spanning over 500 years of history and sovereign power on the subcontinent, Maharajas & Mughal Magnificence tells the story of a continuous tradition of patronage from the Mughal Empire to present day, with provenance including the royal and noble families of India.
This comprehensive trove of nearly 400 diamonds, coloured stones and the finest jewelled objects, swords and daggers will be offered in a landmark auction this June in New York.
These objects are offered from The Al Thani Collection. From next year, works of art from this encyclopedic collection will be shown at a new museum space in Paris. In addition to new acquisitions, sale proceeds will support ongoing initiatives of The Al Thani Collection Foundation which extend from exhibitions, publications and lectures to sponsorships of projects at museums around the world.
Notre grand reporter, l'ami Gouv', nous avait déjà offert un aperçu de quelques pièces de cette collection dans notre sujet :
L'ambassade de Tippoo Sahib (Tipû Sahib) à Versailles
Je vous encourage à revoir ses messages.
Je tâcherai de poster ici ou là quelques-uns des lots qui concernent le XVIIIe siècle, il y en a beaucoup.
Mais le coup d'oeil sur l'ensemble de la vente n'en reste pas moins...délirant !!
Ma petite Pauline, si tu passes par là , le détail des lots, c'est ici :
Christie's NY - Maharajas & Mughal Magnificence
Cette vente - exceptionnelle - affiche au compteur un catalogue de 580 pages pour 488 lots !!!
Sale overview
Feast your eyes on an unparalleled collection of Mughal jewels, European-Indian hybrid designs and 20th-Century creations by leading Jewellery houses.
Spanning over 500 years of history and sovereign power on the subcontinent, Maharajas & Mughal Magnificence tells the story of a continuous tradition of patronage from the Mughal Empire to present day, with provenance including the royal and noble families of India.
This comprehensive trove of nearly 400 diamonds, coloured stones and the finest jewelled objects, swords and daggers will be offered in a landmark auction this June in New York.
These objects are offered from The Al Thani Collection. From next year, works of art from this encyclopedic collection will be shown at a new museum space in Paris. In addition to new acquisitions, sale proceeds will support ongoing initiatives of The Al Thani Collection Foundation which extend from exhibitions, publications and lectures to sponsorships of projects at museums around the world.
Notre grand reporter, l'ami Gouv', nous avait déjà offert un aperçu de quelques pièces de cette collection dans notre sujet :
L'ambassade de Tippoo Sahib (Tipû Sahib) à Versailles
Je vous encourage à revoir ses messages.
Je tâcherai de poster ici ou là quelques-uns des lots qui concernent le XVIIIe siècle, il y en a beaucoup.
Mais le coup d'oeil sur l'ensemble de la vente n'en reste pas moins...délirant !!
Ma petite Pauline, si tu passes par là , le détail des lots, c'est ici :
Christie's NY - Maharajas & Mughal Magnificence
La nuit, la neige- Messages : 18132
Date d'inscription : 21/12/2013
MARIE ANTOINETTE- Messages : 3729
Date d'inscription : 22/12/2013
Age : 78
Localisation : P A R I S
Vente Christie's New York : Maharajas & Mughal Magnificence
Voici une (petite) sélection de quelques-uns des lots qui concernent notre cher XVIIIe siècle, et qui illustrent cette magnificence de l'Inde moghole et des maharadjahs...
Je ne recopie pas les descriptifs complets, ce serait trop long ! S'il y a des futurs enchérisseurs ici, je leur recommande donc la consultation du catalogue...
A GOLD GEM SET BOX
POSSIBLY SOUTH INDIA, 1675-1725
Set with diamonds, rubies and emeralds, the interior and base in plain gold
1 ¼ ins. (3.1 cm.) high; 1 ½ ins. (3.9 cm.) diam.
A SPHERICAL GOLD JEWELED BOX
INDIA, 1675-1725
Set with diamonds, rubies and emeralds, the interior and underside in plain gold
1 3/8 ins. (3.5 cm.) high; 1 ½ ins. (3.9 cm.) diam.
A HORSE-HEADED JADE-HILTED DAGGER WITH SCABBARD
INDIA, POSSIBLY DECCAN, CIRCA 1700
Set with ruby eyes, watered-steel blade, rain guard and chape with gold-damascened decoration on both sides
14 ½ ins. (36.8 cm.) long
A JADE POWDER HORN
INDIA, 1725-1775
Set with diamonds, rubies and emeralds
7 1/8 ins. (18 cm.) long; 1 7/8 ins. (4.9 cm.) high; 1 7/8 ins. (4.9 cm.) deep
A GEM SET JADE CUP
NORTH INDIA, 1740-1780
Set with diamonds, emeralds and rubies in silver and gold
2 3/8 ins. (5.9 cm.) high; 1 ½ ins. (3.7 cm.) diam. at top
A SPINEL, COLORED SAPPHIRE AND PEARL NECKLACE
Spinel and yellow sapphire taveez beads, pearls, shortest length 18 ½ ins. (adjustable),
18th century (beads), restrung at a later date
AN ANTIQUE EMERALD AND DIAMOND PENDANT
Carved emerald, pear-shaped rose-cut diamond, foil, gold, with two protruding lugs for suspension,
1 1/8 ins., mid to late 18th century
AN ENAMELLED AND GEM SET ROSEWATER SPRINKLER
NORTH INDIA OR DECCAN, 1775-1825
Of typical form, set with diamonds, rubies and emeralds, body decorated in green enamel with some areas of light blue enamel, the base undecorated, in three parts
11 3/8 ins. (28.6 cm.) high
A DIAMOND SET AND ENAMELLED GOLD COVERED BOWL AND STAND
HYDERABAD, INDIA, 1790-1810
The cover with a square cabochon foiled ruby finial, the underside of the cover engraved with radiating lobes flanking a lion rampant in floral meander border, the interior of the bowl with a stylised leopard engraved under the enamel, the centre of the stand finely enamelled with polychrome flowers and birds on gold ground
Bowl and cover 5 ¼ ins. (13.3 cm.) high; 3 ½ ins. (9 cm.) diam.; stand 8 ¼ ins. (21 cm.) diam.
AN ANTIQUE EMERALD BEAD AND PEARL BAZUBAND
The armband set with tumbled emerald beads of 267.57 carats total, pearls, 7 ins. (adjustable), late 18th century, restrung at a later date
AGL, 2019, report no. 1100316: Colombia, minor clarity enhancement, traditional type
A PAIR OF ANTIQUE RUBY, DIAMOND AND MULTI-GEM CHILD'S KADAS
Each bangle designed with opposing elephant head terminals, faceted rubies, diamonds and variously colored gemstones, gold, each diameter 1 3/8 ins.,
late 18th century to early 19th century, some stones deficient
A GEM SET JADE-HILTED DAGGER (KHANJAR) WITH SCABBARD
NORTH INDIA OR DECCAN, 1700-1725
Set with rubies and emeralds, pierced watered-steel blade fitted with three channels containing free running seed pearls, the velvet-covered wooden scabbard with enamelled gold locket and chape
14 ins. (35.5 cm.) long
A GEM SET JADE HUQQA BASE
NORTH INDIA, 1740-1780
Set with diamonds, rubies and emeralds, the underside with a rosette formed of six leafy tendrils
A QUATREFOIL CARVED JADE BOX
NORTH INDIA, CIRCA 1740-1800
The lid and main body decorated in low-relief floral patterns, the cover set with garnet in lac, the underside decorated with a central flowerhead framed by scalloped patterns
3 ¼ ins. (8.2 cm.) long; 2 3/8 ins. (6.1 cm.) wide; 1 1/8 ins. (2.8 cm.) high6 3/8 ins. (16.2 cm.) high; 6 ¼ in. (16 cm.) diam.
A GOLD FINIAL FROM THE THRONE OF TIPU SULTAN
MYSORE, SOUTH INDIA, CIRCA 1787-1793, PLINTH CIRCA 1800
Set with diamonds, rubies and emeralds, the marble plinth with gilt metal fittings
6 ¾ ins. (17.1 cm.) high with stand
TIPU SULTAN’S MAGIC BOX
MYSORE, SOUTH INDIA, 1780-90
Each of the twenty sides of the gold icosahedron decorated with a numeral
2 1/8 ins. (5.5 cm.) high; 2 ¼ ins. (5.8 cm.) diam.
A GEM SET GOLD CHESS SET
PROBABLY SOUTH INDIA, CIRCA 1775-1825
Thirty two pieces, set with rubies and emeralds, the base of each piece in plain gold with undeciphered South Indian script
Highest piece 1 7/8 ins. (4.7 cm.) high; smallest piece 7/8 in. (2.1 cm.) high
A MANGO-SHAPED CARVED AND GEM SET GOLD PERFUME FLASK
NORTH INDIA, 1700-1740
Set with diamonds, rubies and emeralds
3 ½ ins. (9.1 cm.) high, 1 ¾ ins. (4.5 cm.) wide, 1 7/8 ins. (4.7 cm.) deep
A GEM SET ROCK-CRYSTAL FLASK
NORTH INDIA OR DECCAN, 1740-1780
Body carved out of a single piece of rock crystal set with diamonds, rubies and emeralds in gold and silver, gold support ring on foot, lid similarly decorated
7 5/8 ins. (19.2 cm.) high; 4 3/8 ins. (11.3 cm.) diam.
AN ENAMELLED AND DIAMOND-SET SUITE OF PAAN BOXES
HYDERABAD, DECCAN, 1760-1780
Comprising a large container and eight smaller boxes on a fitted tray, all set with diamonds on a green enamel ground, the outer rim of the tray decorated in dark blue enamel, the interior of all boxes and base of tray are undecorated
Tray 13 ¾ x 11 3/8 ins. (35 x 29 cm.); largest box 4 3/8 x 2 3/8 x 2 1/8 ins. (11.2 x 6.2 x 5.3 cm.); each small box 1 ½ x 1 1/8 x 1 1/8 ins. (3.7 x 2.8 x 2.7 cm.)
AN ENAMELLED AND GEM SET PAAN BOX
HYDERABAD, DECCAN, 1750-80
The lid set with diamonds on an engraved gold ground covered in green enamel, the inside and base decorated with dense floral designs in green and blue enamel
6 3/8 ins. (16.2 cm.) across
AN ANTIQUE SPINEL, EMERALD, DIAMOND AND ENAMEL JIGHA
The turban ornament set with rectangular-shaped spinels, pear-shaped emeralds, drop-shaped emerald beads, variously-shaped portrait-cut diamonds, green, red, white and blue enamel on the reverse, foil, gold on a lac core, with plume holder fitting on the reverse,
6 ¼ ins., mid 18th century
AN ANTIQUE DIAMOND AND MULTI-GEM BIRD PENDANT
Variously-shaped table-cut diamonds, oval and triangular-shaped cabochon rubies and emeralds, pearls, black, blue, green, white, red and yellow enamel, foil, gold on a lac core, 3 ¼ ins., mid 18th century
A GOLD GEM SET HILTED DAGGER (KINJAL)
TANJORE OR MYSORE, SOUTH INDIA, 1790-1810
The hilt in the form of a yali, set with diamonds, rubies and emeralds, steel blade
13 3/8 ins. (34.1 cm.) long
A CARVED EMERALD SPOON HEAD
Carved emerald bowl of a spoon of 16.48 carats, 24.36 x 19.46 x 7.00 mm, late 17th to early 18th century
AGL, 2019, report no. 1100332: 16.48 carats, Colombia, insignificant clarity enhancement, traditional type
AN ANTIQUE DIAMOND, EMERALD AND RUBY NECKLACE
Variously-shaped rose and table-cut diamonds, emerald beads, cabochon ruby, gold, 17 ins.,
mid to late 18th century
AN ANTIQUE RUBY, EMERALD AND GOLD HAWKING RING
Designed as a bird, oval and circular cabochon rubies, cabochon emeralds, gold on a lac core, ring size 7 ¾, bird 2 ¾ ins.,
mid to late 18th century
Provenance, by repute, Tipu Sultan of Mysore
AN ANTIQUE RUBY, DIAMOND AND ENAMEL BRACELET
Cabochon and table-cut rubies, table and rose-cut diamonds, green, red, white and black enamel on reverse, foil, gold on a lac core, 7 ½ ins., mid to late 18th century
HYDERABAD, DECCAN, CIRCA 1775-1825
Set with diamonds, rubies and emeralds and with a pendant emerald hanging from its beak, on a stand similarly decorated, base decorated with two central flowers in green and white enamel and four leaves in each corner
8 ¾ ins. (22.2 cm.) high
Source des images et informations complémentaires : Christie's NY - Maharajas & Mughal Magnificence
Je ne recopie pas les descriptifs complets, ce serait trop long ! S'il y a des futurs enchérisseurs ici, je leur recommande donc la consultation du catalogue...
A GOLD GEM SET BOX
POSSIBLY SOUTH INDIA, 1675-1725
Set with diamonds, rubies and emeralds, the interior and base in plain gold
1 ¼ ins. (3.1 cm.) high; 1 ½ ins. (3.9 cm.) diam.
A SPHERICAL GOLD JEWELED BOX
INDIA, 1675-1725
Set with diamonds, rubies and emeralds, the interior and underside in plain gold
1 3/8 ins. (3.5 cm.) high; 1 ½ ins. (3.9 cm.) diam.
A HORSE-HEADED JADE-HILTED DAGGER WITH SCABBARD
INDIA, POSSIBLY DECCAN, CIRCA 1700
Set with ruby eyes, watered-steel blade, rain guard and chape with gold-damascened decoration on both sides
14 ½ ins. (36.8 cm.) long
A JADE POWDER HORN
INDIA, 1725-1775
Set with diamonds, rubies and emeralds
7 1/8 ins. (18 cm.) long; 1 7/8 ins. (4.9 cm.) high; 1 7/8 ins. (4.9 cm.) deep
A GEM SET JADE CUP
NORTH INDIA, 1740-1780
Set with diamonds, emeralds and rubies in silver and gold
2 3/8 ins. (5.9 cm.) high; 1 ½ ins. (3.7 cm.) diam. at top
A SPINEL, COLORED SAPPHIRE AND PEARL NECKLACE
Spinel and yellow sapphire taveez beads, pearls, shortest length 18 ½ ins. (adjustable),
18th century (beads), restrung at a later date
AN ANTIQUE EMERALD AND DIAMOND PENDANT
Carved emerald, pear-shaped rose-cut diamond, foil, gold, with two protruding lugs for suspension,
1 1/8 ins., mid to late 18th century
AN ENAMELLED AND GEM SET ROSEWATER SPRINKLER
NORTH INDIA OR DECCAN, 1775-1825
Of typical form, set with diamonds, rubies and emeralds, body decorated in green enamel with some areas of light blue enamel, the base undecorated, in three parts
11 3/8 ins. (28.6 cm.) high
A DIAMOND SET AND ENAMELLED GOLD COVERED BOWL AND STAND
HYDERABAD, INDIA, 1790-1810
The cover with a square cabochon foiled ruby finial, the underside of the cover engraved with radiating lobes flanking a lion rampant in floral meander border, the interior of the bowl with a stylised leopard engraved under the enamel, the centre of the stand finely enamelled with polychrome flowers and birds on gold ground
Bowl and cover 5 ¼ ins. (13.3 cm.) high; 3 ½ ins. (9 cm.) diam.; stand 8 ¼ ins. (21 cm.) diam.
AN ANTIQUE EMERALD BEAD AND PEARL BAZUBAND
The armband set with tumbled emerald beads of 267.57 carats total, pearls, 7 ins. (adjustable), late 18th century, restrung at a later date
AGL, 2019, report no. 1100316: Colombia, minor clarity enhancement, traditional type
A PAIR OF ANTIQUE RUBY, DIAMOND AND MULTI-GEM CHILD'S KADAS
Each bangle designed with opposing elephant head terminals, faceted rubies, diamonds and variously colored gemstones, gold, each diameter 1 3/8 ins.,
late 18th century to early 19th century, some stones deficient
A GEM SET JADE-HILTED DAGGER (KHANJAR) WITH SCABBARD
NORTH INDIA OR DECCAN, 1700-1725
Set with rubies and emeralds, pierced watered-steel blade fitted with three channels containing free running seed pearls, the velvet-covered wooden scabbard with enamelled gold locket and chape
14 ins. (35.5 cm.) long
A GEM SET JADE HUQQA BASE
NORTH INDIA, 1740-1780
Set with diamonds, rubies and emeralds, the underside with a rosette formed of six leafy tendrils
A QUATREFOIL CARVED JADE BOX
NORTH INDIA, CIRCA 1740-1800
The lid and main body decorated in low-relief floral patterns, the cover set with garnet in lac, the underside decorated with a central flowerhead framed by scalloped patterns
3 ¼ ins. (8.2 cm.) long; 2 3/8 ins. (6.1 cm.) wide; 1 1/8 ins. (2.8 cm.) high6 3/8 ins. (16.2 cm.) high; 6 ¼ in. (16 cm.) diam.
A GOLD FINIAL FROM THE THRONE OF TIPU SULTAN
MYSORE, SOUTH INDIA, CIRCA 1787-1793, PLINTH CIRCA 1800
Set with diamonds, rubies and emeralds, the marble plinth with gilt metal fittings
6 ¾ ins. (17.1 cm.) high with stand
TIPU SULTAN’S MAGIC BOX
MYSORE, SOUTH INDIA, 1780-90
Each of the twenty sides of the gold icosahedron decorated with a numeral
2 1/8 ins. (5.5 cm.) high; 2 ¼ ins. (5.8 cm.) diam.
A GEM SET GOLD CHESS SET
PROBABLY SOUTH INDIA, CIRCA 1775-1825
Thirty two pieces, set with rubies and emeralds, the base of each piece in plain gold with undeciphered South Indian script
Highest piece 1 7/8 ins. (4.7 cm.) high; smallest piece 7/8 in. (2.1 cm.) high
A MANGO-SHAPED CARVED AND GEM SET GOLD PERFUME FLASK
NORTH INDIA, 1700-1740
Set with diamonds, rubies and emeralds
3 ½ ins. (9.1 cm.) high, 1 ¾ ins. (4.5 cm.) wide, 1 7/8 ins. (4.7 cm.) deep
A GEM SET ROCK-CRYSTAL FLASK
NORTH INDIA OR DECCAN, 1740-1780
Body carved out of a single piece of rock crystal set with diamonds, rubies and emeralds in gold and silver, gold support ring on foot, lid similarly decorated
7 5/8 ins. (19.2 cm.) high; 4 3/8 ins. (11.3 cm.) diam.
AN ENAMELLED AND DIAMOND-SET SUITE OF PAAN BOXES
HYDERABAD, DECCAN, 1760-1780
Comprising a large container and eight smaller boxes on a fitted tray, all set with diamonds on a green enamel ground, the outer rim of the tray decorated in dark blue enamel, the interior of all boxes and base of tray are undecorated
Tray 13 ¾ x 11 3/8 ins. (35 x 29 cm.); largest box 4 3/8 x 2 3/8 x 2 1/8 ins. (11.2 x 6.2 x 5.3 cm.); each small box 1 ½ x 1 1/8 x 1 1/8 ins. (3.7 x 2.8 x 2.7 cm.)
AN ENAMELLED AND GEM SET PAAN BOX
HYDERABAD, DECCAN, 1750-80
The lid set with diamonds on an engraved gold ground covered in green enamel, the inside and base decorated with dense floral designs in green and blue enamel
6 3/8 ins. (16.2 cm.) across
AN ANTIQUE SPINEL, EMERALD, DIAMOND AND ENAMEL JIGHA
The turban ornament set with rectangular-shaped spinels, pear-shaped emeralds, drop-shaped emerald beads, variously-shaped portrait-cut diamonds, green, red, white and blue enamel on the reverse, foil, gold on a lac core, with plume holder fitting on the reverse,
6 ¼ ins., mid 18th century
AN ANTIQUE DIAMOND AND MULTI-GEM BIRD PENDANT
Variously-shaped table-cut diamonds, oval and triangular-shaped cabochon rubies and emeralds, pearls, black, blue, green, white, red and yellow enamel, foil, gold on a lac core, 3 ¼ ins., mid 18th century
A GOLD GEM SET HILTED DAGGER (KINJAL)
TANJORE OR MYSORE, SOUTH INDIA, 1790-1810
The hilt in the form of a yali, set with diamonds, rubies and emeralds, steel blade
13 3/8 ins. (34.1 cm.) long
A CARVED EMERALD SPOON HEAD
Carved emerald bowl of a spoon of 16.48 carats, 24.36 x 19.46 x 7.00 mm, late 17th to early 18th century
AGL, 2019, report no. 1100332: 16.48 carats, Colombia, insignificant clarity enhancement, traditional type
AN ANTIQUE DIAMOND, EMERALD AND RUBY NECKLACE
Variously-shaped rose and table-cut diamonds, emerald beads, cabochon ruby, gold, 17 ins.,
mid to late 18th century
AN ANTIQUE RUBY, EMERALD AND GOLD HAWKING RING
Designed as a bird, oval and circular cabochon rubies, cabochon emeralds, gold on a lac core, ring size 7 ¾, bird 2 ¾ ins.,
mid to late 18th century
Provenance, by repute, Tipu Sultan of Mysore
AN ANTIQUE RUBY, DIAMOND AND ENAMEL BRACELET
Cabochon and table-cut rubies, table and rose-cut diamonds, green, red, white and black enamel on reverse, foil, gold on a lac core, 7 ½ ins., mid to late 18th century
HYDERABAD, DECCAN, CIRCA 1775-1825
Set with diamonds, rubies and emeralds and with a pendant emerald hanging from its beak, on a stand similarly decorated, base decorated with two central flowers in green and white enamel and four leaves in each corner
8 ¾ ins. (22.2 cm.) high
Source des images et informations complémentaires : Christie's NY - Maharajas & Mughal Magnificence
Dernière édition par La nuit, la neige le Ven 21 Juin 2019, 09:37, édité 1 fois
La nuit, la neige- Messages : 18132
Date d'inscription : 21/12/2013
Re: Ventes aux enchères 2019
Les amateurs des bustes de Marie-Antoinette auront le choix, ces jours prochains !
Annoncés en vente aux enchères, je cite, et mentions spéciales pour les photos de si mauvaise qualité... :
- Entourage de Louis-Simon Boizot
Marie-Antoinette, reine de France
Buste en terre cuite patinée
H.: 41 cm
Oeuvres en rapport :
Louis Simon Boizot, Marie-Antoinette, reine de France, buste en marbre, H: 90,5 cm, musée du Louvre (inv. RF4515)
D'après Louis Simon Boizot, Marie-Antoinette de Lorraine-Habsbourg, reine de France, buste en plâtre, H: 96 cm, musée national du château de Versailles (inv.MV5917).
* Source et infos complémentaires : Thierry de Maigret MDV - Vente Collection Amaury Taittinger, 28 juin 2019
Pour en savoir plus au sujet de ce buste, au drapé long (ce qui n'est pas le cas de celui de Versailles cité comme "oeuvre en rapport" ), consulter notre sujet ici :
Les bustes de Marie-Antoinette par et d'après Louis-Simon Boizot
- Marie-Antoinette.
Buste en biscuit représentant la reine de France d'après le modèle de Brachard,
reposant sur un piédouche en porcelaine à fond bleu dans le goût de Sèvres.
Limoges, seconde moitié du XIXe siècle.
Haut. : 32 cm
* Source : Paris Enchères Collin du Bocage - Vente du 21 juin 2019
Informations complémentaires au sujet de ce buste dans notre sujet :
Buste de Marie-Antoinette d'après Brachard (Jean-Charles ou Jean-Nicolas, frères)
- Marie-Antoinette d'après Augustin PAJOU (1730-1809).
Épreuve en biscuit sur piédouche en porcelaine bleue et or.
Titrée et porte la marque de Sèvres et la référence «ER 837 LV».
Base avec marque de fabrication S.71 et marque de dorure datée 88.
H.: 28 cm. Salissures.
Je ne crois pas qu'il y ait encore débat au sujet de l'attribution de l'auteur de ce buste, qui est décliné par Sèvres d'après Louis-Simon Boizot.
Voir nos commentaires, ici :
Marie-Antoinette par et d'après un modèle de Louis-Simon Boizot
- After Augustin Pajou, a marble composite bust of a lady, possibly Marie Antoinette
Probably inspired from a portrait of “ la Dauphine de France “ 1773 by François-Hubert Drouais,
mounted to a rouge marble socle base, bearing signature and date 43cm (17in)
* Source et infos complémentaires : Cheffins, Cambridge - Auctions Sale 12 Jun, 13 Jun 2019
Je ne saisis guère le rapport avec les portraits de Drouais, mais enfin, c'est ici :
Portraits de Marie-Antoinette par et d'après François-Hubert Drouais
Encore une attribution d'après Pajou ??!!
Sauf erreur de ma part, nous n'avons pas encore retrouvé d'illustration d'un buste sculpté de Marie-Antoinette attribué, sans aucun doute possible, à Augustin Pajou.
Le seul groupe sculpté que nous présentons est ici :
Marie-Antoinette, groupe allégorique par et d'après Augustin Pajou
Une piste de recherche à suivre...
Annoncés en vente aux enchères, je cite, et mentions spéciales pour les photos de si mauvaise qualité... :
- Entourage de Louis-Simon Boizot
Marie-Antoinette, reine de France
Buste en terre cuite patinée
H.: 41 cm
Oeuvres en rapport :
Louis Simon Boizot, Marie-Antoinette, reine de France, buste en marbre, H: 90,5 cm, musée du Louvre (inv. RF4515)
D'après Louis Simon Boizot, Marie-Antoinette de Lorraine-Habsbourg, reine de France, buste en plâtre, H: 96 cm, musée national du château de Versailles (inv.MV5917).
* Source et infos complémentaires : Thierry de Maigret MDV - Vente Collection Amaury Taittinger, 28 juin 2019
Pour en savoir plus au sujet de ce buste, au drapé long (ce qui n'est pas le cas de celui de Versailles cité comme "oeuvre en rapport" ), consulter notre sujet ici :
Les bustes de Marie-Antoinette par et d'après Louis-Simon Boizot
________________
- Marie-Antoinette.
Buste en biscuit représentant la reine de France d'après le modèle de Brachard,
reposant sur un piédouche en porcelaine à fond bleu dans le goût de Sèvres.
Limoges, seconde moitié du XIXe siècle.
Haut. : 32 cm
* Source : Paris Enchères Collin du Bocage - Vente du 21 juin 2019
Informations complémentaires au sujet de ce buste dans notre sujet :
Buste de Marie-Antoinette d'après Brachard (Jean-Charles ou Jean-Nicolas, frères)
________________
- Marie-Antoinette d'après Augustin PAJOU (1730-1809).
Épreuve en biscuit sur piédouche en porcelaine bleue et or.
Titrée et porte la marque de Sèvres et la référence «ER 837 LV».
Base avec marque de fabrication S.71 et marque de dorure datée 88.
H.: 28 cm. Salissures.
Je ne crois pas qu'il y ait encore débat au sujet de l'attribution de l'auteur de ce buste, qui est décliné par Sèvres d'après Louis-Simon Boizot.
Voir nos commentaires, ici :
Marie-Antoinette par et d'après un modèle de Louis-Simon Boizot
________________
- After Augustin Pajou, a marble composite bust of a lady, possibly Marie Antoinette
Probably inspired from a portrait of “ la Dauphine de France “ 1773 by François-Hubert Drouais,
mounted to a rouge marble socle base, bearing signature and date 43cm (17in)
* Source et infos complémentaires : Cheffins, Cambridge - Auctions Sale 12 Jun, 13 Jun 2019
Je ne saisis guère le rapport avec les portraits de Drouais, mais enfin, c'est ici :
Portraits de Marie-Antoinette par et d'après François-Hubert Drouais
Encore une attribution d'après Pajou ??!!
Sauf erreur de ma part, nous n'avons pas encore retrouvé d'illustration d'un buste sculpté de Marie-Antoinette attribué, sans aucun doute possible, à Augustin Pajou.
Le seul groupe sculpté que nous présentons est ici :
Marie-Antoinette, groupe allégorique par et d'après Augustin Pajou
Une piste de recherche à suivre...
La nuit, la neige- Messages : 18132
Date d'inscription : 21/12/2013
Re: Ventes aux enchères 2019
Tout fout le camp, ma bonne dame !
Après l'annonce de la vente des trésors des Maharajas et de l'empire Moghol, Christie's NY - Maharajas and Mughal Magnificence, v'là ti pas que des Rothschild font le tri dans leurs collections !
Il n'y a pas beaucoup de lots dans cette vente annoncée, mais juste de quoi en tirer quelques millions...
Nous "ventilerons" peut-être quelques lots ici ou là ; mais voici un aperçu (non détaillé) :
VENETIAN, CIRCA 1600
A PARCEL-GILTWOOD, GILT-BRONZE AND ROCK CRYSTAL CASKET
Inset overall with rock crystal cabochons and panels; the hinged lid opening to reveal a later and probably English silk-covered mahogany loose base; the sides embellished with pairs of spiral rock crystal columns with Corinthian capitals, on six gilt-wood feet; the underside with paper label inscribed ‘Art Treasures Exhibition/ WREXHAM, 1876./ D. of Westminster/ Eaton Hall Proprietor.’
15 3/8 in. (39.2 cm.) wide; 11 ½ in. (29.5 cm.) high; 11 1/3 in. (28.7 cm.) deep
Provenance : Traditionally Pope Paul V Borghese (1550-1621), with an identical pendant casket.
(...)
A PAIR OF LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED MEISSEN PORCELAIN THREE-LIGHT CANDELABRA
THE MOUNTS ATTRIBUTED TO JACQUES CAFFIERI, CIRCA 1745-49, THE PORCELAIN MODELLED BY JOHANN JOACHIM KANDLER, CIRCA 1740
Each modelled by J.J. Kändler as a Jay (Eichelhäher) perched on a tree-trunk applied with leaves and acorns, with plumage in shades of brown, blue and grey, on an asymmetric scrolling base with pierced scrolls, acanthus and rockwork, issuing three scrolling branches decorated conformingly with naturalistically cast oak branches terminating with acorn finals, struck with 'C' Couronné Poinçons; the collar mounts around the porcelain feet lacking
26 ½ in. (67 cm.) high; 19 in. (48.5 cm.) wide; 16 ½ in. (41.5 cm.) deep
Provenance : According to Borghese family tradition, a gift from King Louis XV. (...)
A LATE LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED JAPANESE LACQUER AND EBONY COMMODE
BY BERNARD III VAN RISENBURGH, CIRCA 1763-1770, THE LACQUER LATE 17TH CENTURY
The commode with eared breakfront Portor marble top above a frieze with tied berried laurel branches, above three doors panelled with Japanese black and gold lacquer, the central panel depicting a children playing blind man's bluff in a palace garden, flanked by two narrower panels with buildings in mountain river landscapes, in a channelled matted frames with foliate clasps, the interior of the doors veneered with tulipwood framed by purpleheart, the sides similarly decorated with mountain landscape, the angles surmounted by bold foliate volutes chutes, above a plinth decorated with a gadrooned moulding, lozenges and roundels, centred by a zoomorphic mask apron, on acanthus scrolling feet; stamped 'B.V.R.B.' twice and 'JME' four times; with a small blue edged label inscribed 'N°1'; the back right sabot possibly an old replacement
36 ¾ in. (93.5 cm.) high; 64 ¼ in. (163.5 cm.) wide; 23 ¼ in. (59 cm.) deep
Provenance : Almost certainly commissioned for Armand-Frédéric-Ernest Nogaret (1734-1806), secrétaire du Roi and trésorier to comte d'Artois, (...)
A PAIR OF LATE LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED JAPANESE LACQUER ENCOIGNURES
BY BERNARD III VAN RISENBURGH, CIRCA 1763-1770, THE LACQUER LATE 17TH CENTURY
Each encoignure with a breakfront Portor marble top above a frieze with tied berried laurel branches, above a door panelled with a Japanese black and gold lacquer heightened with vernis Martin decoration, one with a sage and his horse in a landscape, the other with summer pavilions in a rocky mountain landscape, framed by matted channelled borders, with foliate angle and berried finials, the interior of the door veneered with tulipwood crossbanded and outlined in purpleheart, the angles mounted with bold scrolled volutes, the base mounted with gadrooned border and lozenges, centred by a foliate clasp, on scrolling acanthus feet; each stamped 'B.V.R.B.' and 'JME' twice
37 ½ in. (95.5 cm.) high; 31 in. (79 cm.) wide; 22 in. (56 cm.) deep
Provenance : Almost certainly commissioned for Armand-Frédéric-Ernest Nogaret (1734-1806), secrétaire du Roi and trésorier to comte d'Artois (...)
A LATE LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED JAPANESE LACQUER AND EBONY COMMODE
BY BERNARD III VAN RISENBURGH, CIRCA 1763-1770, THE LACQUER LATE 17TH CENTURY
The commode with an eared breakfront Portor marble top above a frieze with tied berried laurel branches, above three doors panelled with Japanese black and gold lacquer, the central panel depicting elegant ladies in a lakeside pavilion and fishing men, flanked by two narrower panels with buildings in mountain river landscapes, in a channelled matted frames with foliate clasps, the interior of the doors veneered with bois satiné crossbanded and outlined with amaranth, the sides similarly decorated with mountain landscape, the angles surmounted by bold foliate volutes chutes, above a plinth decorated with a gadrooned moulding, lozenges and roundels, centred by a zoomorphic mask apron, on acanthus scrolling feet; stamped to the front right edge 'B.V.R.B.' once and 'JME' twice; the back with a deposit 'Chenue' label; some lozenge and roundel mounts to the lower frieze replaced
36 ¾ in. (93.5 cm.) high; 64 in. (163.5 cm.) wide; 23 ½ in. (60 cm.) deep
Provenance : Probably recorded in 1796 in the Palais Directorial (Palais du Luxembourg), Paris, and subsequently for the use of the Ambassador of Batavia (actual Netherlands) (...)
A ROYAL LOUIS XIV SAVONNERIE CARPET
FRANCE, CIRCA 1669
The charcoal-brown field with bold flourishing polychrome acanthus leaves, entwined with flowers, perching parrots and wingspread eagles, enclosing a central oak leaf framed octagonal panel filled with a bountiful floral bouquet radiating golden lyres, with a pictorial oval lunette to each corner depicting one of the four seasons framed with fruit-filled cornucopiae, within a floral and golden spiralling leaf and rosette border, scattered restorations
24 ft. 7 in. x 11 ft. 6 in. (749 cm. x 350 cm.)
Provenance : Commissioned by Louis XIV (r. 1643 – 1715) (...)
JEAN-HONORE FRAGONARD
(Grasse 1732-1806 Paris)
Dans les Blés
oil on canvas
13 x 18 in. (33 x 45.7 cm.)
Provenance : Probably Benoit-Joseph Marsollier des Vivetières (1750-1817), Paris, and by inheritance to the following, Charles Augustin Bassompierre, called Sewrin (1771-1853) (...)
A PAIR OF ROYAL TORTOISESHELL, BRASS, PEWTER, INLAID 'BOULLE' MARQUETRY AND GILTWOOD CABINETS
ATTRIBUTED TO HENDRIK VAN SOEST, ANTWERP, CIRCA 1713
Each with cornice centred with an arched cresting surmounted by a cartouche inlaid 'PV' below a closed crown headed by lions, flanked by putti also holding oval medallions with 'PV' below a closed crown, the cornice frieze and cresting inlaid overall in pewter and brass with elaborate military trophies among scrolling foliage and cornucopiae with two further 'PV' medallions, fitted with a central door inlaid on a tortoiseshell ground with a finely engraved portrait of Philip V seated in armour with a plethora of military accoutrements with Roman emblems and banners with the Garter below an angel holding a globe marked Cadiz, enclosing a mirrored architectural interior framed by eight drawers with moulded frames inlaid with scenes from military life and engagements, bordered with foliate surrounds framed by Corinthian columns with ormolu capitals, the sides inlaid in contre partie with arabesque patters in pewter on a rosewood ground, with deep coved frieze with ormolu plaque with military trophies and bound slaves framing a central silvered plaque with 'PV', supported by male caryatid figures with scrolled bases, the lobed stretcher of arc en arbalette outline inlaid in brass and pewter on an ebony ground with panels of stylised foliage on foliate turned feet, one with paper label apparently original inscribed in ink 'Alencorio No Me', another: 'No.1, inscribed in red '3107R', in black 'R218', 'Medaillers II III', in chalk 217C86, with a 'Chenue' depository label; the other with two paper labels apparently original: 'No.2', in black ink R218, in chalk R85 and C87 218
94.5 in. (240 cm.) high; 55.1 in. (140 cm.) wide; 20.9 in. (53 cm.) deep
94.1 in. (239 cm.) high; 55.5 in. (141 cm.) wide; 21.2 in. (54 cm.) deep
Provenance : Commissioned in Antwerp circa 1713 for Philip V King of Spain (1683-1746), second son of the Grand Dauphin and grandson of Louis XIV. Recorded since the 18th century in the collection of the de l'Ecluse family, Belgium (...)
Autres lots et informations complémentaires, ici : Christie's Londres - Sale Masterpieces from a Rothschild Collection, 4 Jul. 2019
Après l'annonce de la vente des trésors des Maharajas et de l'empire Moghol, Christie's NY - Maharajas and Mughal Magnificence, v'là ti pas que des Rothschild font le tri dans leurs collections !
Il n'y a pas beaucoup de lots dans cette vente annoncée, mais juste de quoi en tirer quelques millions...
Nous "ventilerons" peut-être quelques lots ici ou là ; mais voici un aperçu (non détaillé) :
VENETIAN, CIRCA 1600
A PARCEL-GILTWOOD, GILT-BRONZE AND ROCK CRYSTAL CASKET
Inset overall with rock crystal cabochons and panels; the hinged lid opening to reveal a later and probably English silk-covered mahogany loose base; the sides embellished with pairs of spiral rock crystal columns with Corinthian capitals, on six gilt-wood feet; the underside with paper label inscribed ‘Art Treasures Exhibition/ WREXHAM, 1876./ D. of Westminster/ Eaton Hall Proprietor.’
15 3/8 in. (39.2 cm.) wide; 11 ½ in. (29.5 cm.) high; 11 1/3 in. (28.7 cm.) deep
Provenance : Traditionally Pope Paul V Borghese (1550-1621), with an identical pendant casket.
(...)
A PAIR OF LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED MEISSEN PORCELAIN THREE-LIGHT CANDELABRA
THE MOUNTS ATTRIBUTED TO JACQUES CAFFIERI, CIRCA 1745-49, THE PORCELAIN MODELLED BY JOHANN JOACHIM KANDLER, CIRCA 1740
Each modelled by J.J. Kändler as a Jay (Eichelhäher) perched on a tree-trunk applied with leaves and acorns, with plumage in shades of brown, blue and grey, on an asymmetric scrolling base with pierced scrolls, acanthus and rockwork, issuing three scrolling branches decorated conformingly with naturalistically cast oak branches terminating with acorn finals, struck with 'C' Couronné Poinçons; the collar mounts around the porcelain feet lacking
26 ½ in. (67 cm.) high; 19 in. (48.5 cm.) wide; 16 ½ in. (41.5 cm.) deep
Provenance : According to Borghese family tradition, a gift from King Louis XV. (...)
A LATE LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED JAPANESE LACQUER AND EBONY COMMODE
BY BERNARD III VAN RISENBURGH, CIRCA 1763-1770, THE LACQUER LATE 17TH CENTURY
The commode with eared breakfront Portor marble top above a frieze with tied berried laurel branches, above three doors panelled with Japanese black and gold lacquer, the central panel depicting a children playing blind man's bluff in a palace garden, flanked by two narrower panels with buildings in mountain river landscapes, in a channelled matted frames with foliate clasps, the interior of the doors veneered with tulipwood framed by purpleheart, the sides similarly decorated with mountain landscape, the angles surmounted by bold foliate volutes chutes, above a plinth decorated with a gadrooned moulding, lozenges and roundels, centred by a zoomorphic mask apron, on acanthus scrolling feet; stamped 'B.V.R.B.' twice and 'JME' four times; with a small blue edged label inscribed 'N°1'; the back right sabot possibly an old replacement
36 ¾ in. (93.5 cm.) high; 64 ¼ in. (163.5 cm.) wide; 23 ¼ in. (59 cm.) deep
Provenance : Almost certainly commissioned for Armand-Frédéric-Ernest Nogaret (1734-1806), secrétaire du Roi and trésorier to comte d'Artois, (...)
A PAIR OF LATE LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED JAPANESE LACQUER ENCOIGNURES
BY BERNARD III VAN RISENBURGH, CIRCA 1763-1770, THE LACQUER LATE 17TH CENTURY
Each encoignure with a breakfront Portor marble top above a frieze with tied berried laurel branches, above a door panelled with a Japanese black and gold lacquer heightened with vernis Martin decoration, one with a sage and his horse in a landscape, the other with summer pavilions in a rocky mountain landscape, framed by matted channelled borders, with foliate angle and berried finials, the interior of the door veneered with tulipwood crossbanded and outlined in purpleheart, the angles mounted with bold scrolled volutes, the base mounted with gadrooned border and lozenges, centred by a foliate clasp, on scrolling acanthus feet; each stamped 'B.V.R.B.' and 'JME' twice
37 ½ in. (95.5 cm.) high; 31 in. (79 cm.) wide; 22 in. (56 cm.) deep
Provenance : Almost certainly commissioned for Armand-Frédéric-Ernest Nogaret (1734-1806), secrétaire du Roi and trésorier to comte d'Artois (...)
A LATE LOUIS XV ORMOLU-MOUNTED JAPANESE LACQUER AND EBONY COMMODE
BY BERNARD III VAN RISENBURGH, CIRCA 1763-1770, THE LACQUER LATE 17TH CENTURY
The commode with an eared breakfront Portor marble top above a frieze with tied berried laurel branches, above three doors panelled with Japanese black and gold lacquer, the central panel depicting elegant ladies in a lakeside pavilion and fishing men, flanked by two narrower panels with buildings in mountain river landscapes, in a channelled matted frames with foliate clasps, the interior of the doors veneered with bois satiné crossbanded and outlined with amaranth, the sides similarly decorated with mountain landscape, the angles surmounted by bold foliate volutes chutes, above a plinth decorated with a gadrooned moulding, lozenges and roundels, centred by a zoomorphic mask apron, on acanthus scrolling feet; stamped to the front right edge 'B.V.R.B.' once and 'JME' twice; the back with a deposit 'Chenue' label; some lozenge and roundel mounts to the lower frieze replaced
36 ¾ in. (93.5 cm.) high; 64 in. (163.5 cm.) wide; 23 ½ in. (60 cm.) deep
Provenance : Probably recorded in 1796 in the Palais Directorial (Palais du Luxembourg), Paris, and subsequently for the use of the Ambassador of Batavia (actual Netherlands) (...)
A ROYAL LOUIS XIV SAVONNERIE CARPET
FRANCE, CIRCA 1669
The charcoal-brown field with bold flourishing polychrome acanthus leaves, entwined with flowers, perching parrots and wingspread eagles, enclosing a central oak leaf framed octagonal panel filled with a bountiful floral bouquet radiating golden lyres, with a pictorial oval lunette to each corner depicting one of the four seasons framed with fruit-filled cornucopiae, within a floral and golden spiralling leaf and rosette border, scattered restorations
24 ft. 7 in. x 11 ft. 6 in. (749 cm. x 350 cm.)
Provenance : Commissioned by Louis XIV (r. 1643 – 1715) (...)
JEAN-HONORE FRAGONARD
(Grasse 1732-1806 Paris)
Dans les Blés
oil on canvas
13 x 18 in. (33 x 45.7 cm.)
Provenance : Probably Benoit-Joseph Marsollier des Vivetières (1750-1817), Paris, and by inheritance to the following, Charles Augustin Bassompierre, called Sewrin (1771-1853) (...)
A PAIR OF ROYAL TORTOISESHELL, BRASS, PEWTER, INLAID 'BOULLE' MARQUETRY AND GILTWOOD CABINETS
ATTRIBUTED TO HENDRIK VAN SOEST, ANTWERP, CIRCA 1713
Each with cornice centred with an arched cresting surmounted by a cartouche inlaid 'PV' below a closed crown headed by lions, flanked by putti also holding oval medallions with 'PV' below a closed crown, the cornice frieze and cresting inlaid overall in pewter and brass with elaborate military trophies among scrolling foliage and cornucopiae with two further 'PV' medallions, fitted with a central door inlaid on a tortoiseshell ground with a finely engraved portrait of Philip V seated in armour with a plethora of military accoutrements with Roman emblems and banners with the Garter below an angel holding a globe marked Cadiz, enclosing a mirrored architectural interior framed by eight drawers with moulded frames inlaid with scenes from military life and engagements, bordered with foliate surrounds framed by Corinthian columns with ormolu capitals, the sides inlaid in contre partie with arabesque patters in pewter on a rosewood ground, with deep coved frieze with ormolu plaque with military trophies and bound slaves framing a central silvered plaque with 'PV', supported by male caryatid figures with scrolled bases, the lobed stretcher of arc en arbalette outline inlaid in brass and pewter on an ebony ground with panels of stylised foliage on foliate turned feet, one with paper label apparently original inscribed in ink 'Alencorio No Me', another: 'No.1, inscribed in red '3107R', in black 'R218', 'Medaillers II III', in chalk 217C86, with a 'Chenue' depository label; the other with two paper labels apparently original: 'No.2', in black ink R218, in chalk R85 and C87 218
94.5 in. (240 cm.) high; 55.1 in. (140 cm.) wide; 20.9 in. (53 cm.) deep
94.1 in. (239 cm.) high; 55.5 in. (141 cm.) wide; 21.2 in. (54 cm.) deep
Provenance : Commissioned in Antwerp circa 1713 for Philip V King of Spain (1683-1746), second son of the Grand Dauphin and grandson of Louis XIV. Recorded since the 18th century in the collection of the de l'Ecluse family, Belgium (...)
Autres lots et informations complémentaires, ici : Christie's Londres - Sale Masterpieces from a Rothschild Collection, 4 Jul. 2019
La nuit, la neige- Messages : 18132
Date d'inscription : 21/12/2013
Re: Ventes aux enchères 2019
Ca sent les frais de successions.
Superbes objets.
Superbes objets.
Lucius- Messages : 11656
Date d'inscription : 21/12/2013
Age : 33
Re: Ventes aux enchères 2019
Que c'est beau ! Que c'est beau !!!
Avec le soleil pour témoin
Un p'tit oiseau qui chante au loin
On s'fait des aveux
Et des grands serments et des voeux
On a des brindill's plein les ch'veux
On s'embrasse et l'on se trémousse
Ah! que la vie est douce, douce
Couchés dans le foin
Avec le soleil pour témoin
Couchés dans le foin
Avec le soleil pour témoin
Un p'tit oiseau qui chante au loin
On s'fait des aveux
Et des grands serments et des voeux
On a des brindill's plein les ch'veux
On s'embrasse et l'on se trémousse
Ah! que la vie est douce, douce
Couchés dans le foin
Avec le soleil pour témoin
_________________
... demain est un autre jour .
Mme de Sabran- Messages : 55497
Date d'inscription : 21/12/2013
Localisation : l'Ouest sauvage
Re: Ventes aux enchères 2019
Que de splendeurs, mon Dieu !
Les perspectives de cadre de vie changent n'est ce pas avec autant d'argent : luxe, calme et volupté ! Humm ! on essaie les amis, cela ne devrait pas être très difficile...
Les perspectives de cadre de vie changent n'est ce pas avec autant d'argent : luxe, calme et volupté ! Humm ! on essaie les amis, cela ne devrait pas être très difficile...
Dominique Poulin- Messages : 7009
Date d'inscription : 02/01/2014
Re: Ventes aux enchères 2019
... même chaleur, même volupté !
_________________
... demain est un autre jour .
Mme de Sabran- Messages : 55497
Date d'inscription : 21/12/2013
Localisation : l'Ouest sauvage
Re: Ventes aux enchères 2019
Annoncés à l'occasion d'une prochaine vente aux enchères :
- Portraits du Dauphin de France, futur Louis XVI, et de la jeune reine Marie-Antoinette.
École française de la seconde moitié du XVIIIe siècle.
Paire de pastels sur papier de forme ovale, conservés dans leur cadre d'origine ovales en bois doré (redoré sous la Restauration par l'encadreur et doreur A. Lefèvre Aîné).
Photo : Millon
Note au catalogue :
Le Roi représenté en buste d'après le portrait peint par Van Loo en 1769, alors qu'il est encore duc de Berry, âgé de quinze ans, avec quelques variantes dans son habit (on aperçoit tout de même le cordon bleu de l'ordre du Saint-Esprit).
Photo : Millon
La Reine représentée en buste portant un manteau d'hermine, les cheveux tirés vers le haut portant une coiffe avec diadème, perles et plumes, probablement d'après le portrait peint par Gautier-Dagoty en 1775, un des premiers portraits peints de la nouvelle Reine de France ayant été repris en différentes versions (une variante se trouve au musée Antoine-Lécuyer à Saint-Quentin). Restaurations.
H. 40 x L. 31 cm (à vue). H. 49 x L. 40,5 cm (cadres).
Cette paire de portraits inédits a vraisemblablement été réalisée vers 1775, à l'époque du sacre de Louis XVI (célébré à Reims le 11 juin 1775), peu après qu'ils aient été titrés roi et reine de France, à la mort du roi Louis XV le 10 mai 1774.
Bien que Louis XVI soit représenté encore Dauphin, la ressemblance du portrait de Marie-Antoinette avec celui de Gautier-Dagoty peint en 1775 nous amène à les dater d'au moins 1775.
* Source et infos complémentaires : Millon MDV - Vente du 25 juin 2019
Les amateurs des portraits de Marie-Antoinette que nous sommes reconnaîtrons le style, le format, et jusqu'aux cadres, d'au moins deux autres portraits de la reine que nous avions présentés.
C'est amusant de voir combien le peintre a varié ses compositions...
Photos : Coutau Begarie & Associés
Le peintre a fait de son mieux pour modifier l'apparence de Loulou, avec une inversion des couleurs de son habit...
Photo : Coutau Begarie & Associé
Voir la présentation en détail de ces portraits ici :
Portraits de Marie-Antoinette attribués aux Gautier Dagoty (ou d'après)
J'y ajouterai ce nouveau portrait de la reine lorsque nous aurons une image de meilleure qualité...
- Portraits du Dauphin de France, futur Louis XVI, et de la jeune reine Marie-Antoinette.
École française de la seconde moitié du XVIIIe siècle.
Paire de pastels sur papier de forme ovale, conservés dans leur cadre d'origine ovales en bois doré (redoré sous la Restauration par l'encadreur et doreur A. Lefèvre Aîné).
Photo : Millon
Note au catalogue :
Le Roi représenté en buste d'après le portrait peint par Van Loo en 1769, alors qu'il est encore duc de Berry, âgé de quinze ans, avec quelques variantes dans son habit (on aperçoit tout de même le cordon bleu de l'ordre du Saint-Esprit).
Photo : Millon
La Reine représentée en buste portant un manteau d'hermine, les cheveux tirés vers le haut portant une coiffe avec diadème, perles et plumes, probablement d'après le portrait peint par Gautier-Dagoty en 1775, un des premiers portraits peints de la nouvelle Reine de France ayant été repris en différentes versions (une variante se trouve au musée Antoine-Lécuyer à Saint-Quentin). Restaurations.
H. 40 x L. 31 cm (à vue). H. 49 x L. 40,5 cm (cadres).
Cette paire de portraits inédits a vraisemblablement été réalisée vers 1775, à l'époque du sacre de Louis XVI (célébré à Reims le 11 juin 1775), peu après qu'ils aient été titrés roi et reine de France, à la mort du roi Louis XV le 10 mai 1774.
Bien que Louis XVI soit représenté encore Dauphin, la ressemblance du portrait de Marie-Antoinette avec celui de Gautier-Dagoty peint en 1775 nous amène à les dater d'au moins 1775.
* Source et infos complémentaires : Millon MDV - Vente du 25 juin 2019
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Les amateurs des portraits de Marie-Antoinette que nous sommes reconnaîtrons le style, le format, et jusqu'aux cadres, d'au moins deux autres portraits de la reine que nous avions présentés.
C'est amusant de voir combien le peintre a varié ses compositions...
Photos : Coutau Begarie & Associés
Le peintre a fait de son mieux pour modifier l'apparence de Loulou, avec une inversion des couleurs de son habit...
Photo : Coutau Begarie & Associé
Voir la présentation en détail de ces portraits ici :
Portraits de Marie-Antoinette attribués aux Gautier Dagoty (ou d'après)
J'y ajouterai ce nouveau portrait de la reine lorsque nous aurons une image de meilleure qualité...
La nuit, la neige- Messages : 18132
Date d'inscription : 21/12/2013
Vicq d Azir- Messages : 3676
Date d'inscription : 07/11/2014
Age : 76
Localisation : Paris x
Re: Ventes aux enchères 2019
La nuit, la neige a écrit:Annoncés à l'occasion d'une prochaine vente aux enchères :
- Portraits du Dauphin de France, futur Louis XVI, et de la jeune reine Marie-Antoinette.
École française de la seconde moitié du XVIIIe siècle.
Paire de pastels sur papier de forme ovale, conservés dans leur cadre d'origine ovales en bois doré (redoré sous la Restauration par l'encadreur et doreur A. Lefèvre Aîné).
Photo : Millon
Pas très doué ce peintre
_________________
« elle dominait de la tête toutes les dames de sa cour, comme un grand chêne, dans une forêt, s'élève au-dessus des arbres qui l'environnent. »
Comte d'Hézècques- Messages : 4390
Date d'inscription : 21/12/2013
Age : 44
Localisation : Pays-Bas autrichiens
Re: Ventes aux enchères 2019
Vicq d Azir a écrit:Passés en vente à Drouot la semaine dernière, deux dessins avec lavis brun, par Charles Monnet :
« Assemblée élégante à la campagne »
« Assemblée élégante dans un salon »
De charmants dessins, surtout le dernier
_________________
« elle dominait de la tête toutes les dames de sa cour, comme un grand chêne, dans une forêt, s'élève au-dessus des arbres qui l'environnent. »
Comte d'Hézècques- Messages : 4390
Date d'inscription : 21/12/2013
Age : 44
Localisation : Pays-Bas autrichiens
Re: Ventes aux enchères 2019
En vente le 26 juin 2019 chez Pescheteau-Badin à Drouot :
http://www.pescheteau-badin.com/html/fiche.jsp?id=10526504&np=2&lng=fr&npp=150&ordre=&aff=1&r=
BERNARDAUD, Limoges
Partie de service en porcelaine à décor à perles et barbeaux du service de la Reine Marie-Antoinette comprenant :
- huit assiettes plates
- neuf assiettes à dessert
-six tasses à thé et six soucoupes
- un sucrier couvert
- six tasses à café et six soucoupes
- une théière
- une cafetière
- une jatte
- un plat à cake
- un plat rond
- un plat ovale
- un vide poche
Marqué : Ancienne Manufacture Royale de Limoges / "à perles et barbeaux" / Service fabriqué et décoré à Sèvres en 1782 pour la Reine Marie-Antoinette / "décor Marie-Antoinette"
http://www.pescheteau-badin.com/html/fiche.jsp?id=10526504&np=2&lng=fr&npp=150&ordre=&aff=1&r=
BERNARDAUD, Limoges
Partie de service en porcelaine à décor à perles et barbeaux du service de la Reine Marie-Antoinette comprenant :
- huit assiettes plates
- neuf assiettes à dessert
-six tasses à thé et six soucoupes
- un sucrier couvert
- six tasses à café et six soucoupes
- une théière
- une cafetière
- une jatte
- un plat à cake
- un plat rond
- un plat ovale
- un vide poche
Marqué : Ancienne Manufacture Royale de Limoges / "à perles et barbeaux" / Service fabriqué et décoré à Sèvres en 1782 pour la Reine Marie-Antoinette / "décor Marie-Antoinette"
Duc d'Ostrogothie- Messages : 3227
Date d'inscription : 04/11/2017
Re: Ventes aux enchères 2019
Vous comptez l'acquérir mon cher Duc ?
_________________
« elle dominait de la tête toutes les dames de sa cour, comme un grand chêne, dans une forêt, s'élève au-dessus des arbres qui l'environnent. »
Comte d'Hézècques- Messages : 4390
Date d'inscription : 21/12/2013
Age : 44
Localisation : Pays-Bas autrichiens
Re: Ventes aux enchères 2019
Comte d'Hézècques a écrit:Vous comptez l'acquérir mon cher Duc ?
Non mon cher Comte, malheureusement je n'ai plus un sou. Vous pouvez y aller !
Il y a plusieurs gravures intéressantes de Marie-Antoinette dans cette même vente du 26 juin 2019 de Pescheteau Badin, notamment celles-ci :
Lot n° 37 : portrait de Marie-Antoinette "Archiduchesse d'Autriche, Soeur de l'Empereur, Reine de France" :
Lot n°38 : portraits de Louis XVI et Marie-Antoinette en allégorie
Duc d'Ostrogothie- Messages : 3227
Date d'inscription : 04/11/2017
Vente Christie's New York : Maharajas & Mughal Magnificence
http://www.noblesseetroyautes.com/record-de-vente-lors-de-la-dispersion-de-la-collection-al-thani/
La vente a réalisé un total de 110 millions de dollars
La vente a réalisé un total de 110 millions de dollars
Gouverneur Morris- Messages : 11795
Date d'inscription : 21/12/2013
Vente Christie's New York : Maharajas & Mughal Magnificence
Ah zut, déjà ?! Je pensais avoir le temps de présenter encore quelques lots.
Nous ne sommes pas prêts de revoir de si tôt autant de beaux objets et bijoux de ce genre.
Le résultat ne m'étonne pas.
Nous ne sommes pas prêts de revoir de si tôt autant de beaux objets et bijoux de ce genre.
Le résultat ne m'étonne pas.
Dernière édition par La nuit, la neige le Ven 21 Juin 2019, 09:37, édité 1 fois
La nuit, la neige- Messages : 18132
Date d'inscription : 21/12/2013
Re: Ventes aux enchères 2019
Sotheby's / Catlaogue Note a écrit:
The successful idea of a pistol automaton was later taken up by the Frères Rochat who introduced a singing bird which emerged from the barrel rather than a scent spray.
Et tant que j'y suis, pour vous donner une idée de ce à quoi pouvait bien ressembler ces petits oiseaux automates, surgissants...
Même vente :
- A gold, enamel and pearl singing bird box with watch and musical movements, the bird movement Frères Rochat, the case Rémond, Lamy, Mercier & Co., Geneva, circa 1813
of rounded rectangular form, the case enamelled in translucent blue over trellis-patterned engine-turning, the top, painted enamel lid and two watch dials on the front (one hour and minutes, one seconds) with pearl-set borders, the oval lid painted with a mother and child, after an engraving, one end with a key compartment, the oval lid revealing an engraved field with a hatch for the large feathered bird which trills and dances, the case with maker's mark and PC3 standard mark, the bird movement with maker's mark FR in an oval, the interior with three repairer's signatures, with replacement key
Quantity: 2
9,5 cm., 3 3/4 in.. wide
Photos : Sotheby's
* Descriptif complet et infos complémentaires, ici : Sotheby's London - Sale Treasures, 3 July 2019
La nuit, la neige- Messages : 18132
Date d'inscription : 21/12/2013
Re: Ventes aux enchères 2019
Duc d'Ostrogothie a écrit:
Il y a plusieurs gravures intéressantes de Marie-Antoinette dans cette même vente du 26 juin 2019 de Pescheteau Badin, notamment celles-ci :
Lot n° 37 : portrait de Marie-Antoinette "Archiduchesse d'Autriche, Soeur de l'Empereur, Reine de France" :
Lot n°38 : portraits de Louis XVI et Marie-Antoinette en allégorie
Outre le service perles & barbeaux de Marie-Antoinette et les gravures déjà citées, d'autres objets intéressants passeront en vente chez Pescheteau-Badin le 26 juin 2019 à 13h30 :
D'après MOREAU Le Jeune - Arrivée de la reine Marie-Antoinette à l'hôtel de Ville à l'occasion des fêtes données pour la naissance du Dauphin (1781) (lot n°41) :
Le Dauphin enlevé à sa mère à la prison du Temple (lot n°40) :
Portraits du roi Louis XVI (lots n°35 et 36) :
Duc d'Ostrogothie- Messages : 3227
Date d'inscription : 04/11/2017
Re: Ventes aux enchères 2019
Dernière édition par Comte d'Hézècques le Mer 26 Juin 2019, 08:50, édité 1 fois
Comte d'Hézècques- Messages : 4390
Date d'inscription : 21/12/2013
Age : 44
Localisation : Pays-Bas autrichiens
Re: Ventes aux enchères 2019
En vente le 3 juillet 2019 à 13h30 chez Brissonneau à Drouot, ce portrait de Marie-Antoinette en vestale (Ecole de François Dumont) (lot n°56) :
François DUMONT (1751-1831) (Ecole de)
Portrait de la Reine Marie-Antoinette en Vestale
Huile sur toile de forme ovale (rentoilages, quelques restaurations).
(Beau cadre en bois et stuc doré à motif de feuille d'acanthe, surmonté d'un cartouche portant l'inscription
Marie-Antoinette Reine de France).
73 x 59,3 cm
En rapport avec la miniature de François Dumont conservée au cabinet des dessins au musée du Louvre.
François DUMONT (1751-1831) (Ecole de)
Portrait de la Reine Marie-Antoinette en Vestale
Huile sur toile de forme ovale (rentoilages, quelques restaurations).
(Beau cadre en bois et stuc doré à motif de feuille d'acanthe, surmonté d'un cartouche portant l'inscription
Marie-Antoinette Reine de France).
73 x 59,3 cm
En rapport avec la miniature de François Dumont conservée au cabinet des dessins au musée du Louvre.
Duc d'Ostrogothie- Messages : 3227
Date d'inscription : 04/11/2017
Re: Ventes aux enchères 2019
Beau portrait avec des couleurs très vives
_________________
« elle dominait de la tête toutes les dames de sa cour, comme un grand chêne, dans une forêt, s'élève au-dessus des arbres qui l'environnent. »
Comte d'Hézècques- Messages : 4390
Date d'inscription : 21/12/2013
Age : 44
Localisation : Pays-Bas autrichiens
Re: Ventes aux enchères 2019
C'est ça, des couleurs très chaudes !
_________________
... demain est un autre jour .
Mme de Sabran- Messages : 55497
Date d'inscription : 21/12/2013
Localisation : l'Ouest sauvage
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